Organisator Ronde van Limburg: “Hard knokken en zo verder doen”

Velofans.be | KN

Sinds 2012 staat de Ronde van Limburg terug op de wieleragenda. De grootste koers in de provincie Limburg met een 1.1 UCI-notering. Waar ligt de lat en wat heeft de nieuwe editie te bieden?

Wout van Aert snelde vorig jaar als eerste over de finish in Tongeren. Het deelnemersveld mag ook dit jaar weer gezien worden. Die renners krijgen nog wat meer hellingen en kasseistroken voorgeschoteld. Een mini-Ronde van Vlaanderen.

“De eerste editie van de Ronde van Limburg dateert van 1919, maar tussen 1995 en 2011 verdween deze koers van de kalender”, legt Geert Smets van SMB Organisation uit. “We hebben het roer in handen genomen, met de overtuiging dat er iets moois van te maken was, en dat er in Limburg nood was aan een grote wielerkoers. Na twee jaar klommen we van UCI 1.2 naar het huidige 1.1 niveau. Daar zijn we uiteraard fier op.”

“Een koers organiseren is niet evident”, merkt Geert Smets op, die er recent nog een job bij kreeg als commercieel manager van voetbalclub KV Oostende. “Het voetbal is een ander verhaal. Je speelt in een stadion en ontvangt er supporters en sponsors. Voor een koers moet je elke keer vanaf nul beginnen: er ligt alleen een straat. Je moet zelfs de aankomstlijn verven, om maar een ludiek voorbeeld te noemen. Ik heb jarenlang in het voetbal meegedraaid (Ex-manager STVV, nvdr.) en nog talloze andere evenementen uitgewerkt, maar de koers is en blijft toch nog een ander paar mouwen. Wie de organisatie van een koers tot een goed einde kan brengen, kan alles organiseren.”

Gemotiveerde partners

“Vroeger had elke stad of dorp zijn koers. Tijden veranderen. Het belangrijkste obstakel zijn de centen. Zo’n organisatie kost handenvol geld. Denk maar aan de vergoeding van de renners of de uitbouw van een VIP-dorp. De nodige centen vinden, dat is geen sinecure. Daarom ook mijn allergrootste respect voor de sponsors en partners van onze Ronde van Limburg. Zonder hun steun zouden de renners niet aan de start kunnen komen. Geld is niet alles. Zonder medewerkers en vrijwilligers kan het niet. Er komt een pak voorbereiding bij kijken en op de dag zelf is het een drukte van jewelste.”

In 2012 reed de Ronde van Limburg terug uit. Geert Smets is de stad Tongeren dankbaar voor de steun. “Ze geloofden in ons verhaal en zetten er mee hun schouders onder. Het contract met Tongeren is voor zes jaar verlengd. Dat zijn stevige fundamenten waar je op verder kan bouwen”, merkt Geert Smets op. “Met Borgloon kregen we er nog een goede en gemotiveerde partner bij. Samen maken we er een mooi verhaal van.”

Van 1.2 naar 1.1 op de UCI-notering. Kan de Ronde van Limburg de komende jaren de lat nog wat hoger leggen? “Dromen mag, maar je moet dromen met enige zin voor realisme”, stelt Geert Smets. “Elke organisator droomt natuurlijk van het hoogste niveau voor zijn of haar koers. Maar dan speelt de factor geld weer een grote rol. Als je nog hogerop klimt, komt je koers live op tv, waardoor je nieuwe of meer sponsors warm kan maken voor je verhaal. Maar dan moet je toch een aanzienlijke budgettaire kloof kunnen overbruggen. Nog eens 100.000 euro erbij, het geld van niet van de bomen. Dus je mag dromen, maar je moet realistisch blijven. We gaan stap voor stap vooruit en dan zien we wel. Moet het trouwens altijd meer zijn? Je kan ook vasthouden aan een mooi verhaal en dat ding nog wat beter trachten te brengen en te maken.”

Geen massasprint

Op zondag 10 juni start de Geberit Ronde van Limburg powered by Ladbrokes op de Grote Markt in Tongeren. Met extra hellingen en kasseistroken zullen de renners nog een tandje extra moeten bijsteken. Het belooft een open strijd te worden.

“Het ziet er heel mooi uit: een schitterend parcours, een mooi deelnemersveld, sterke partners en mooi weer”, lacht Geert Smets. “Wie mee wil strijden voor de prijzen zal bij de les moeten zijn. In het glooiende Haspengouw is het keren, draaien, bergop, bergaf. De kans op een massasprint wordt klein. Ik verwacht een kleine groep vooraan, waarbij er eentje in de laatste kilometers met een snedige demarrage weg zal snellen. Voor de laatste rechte lijn zitten er nog wat hellingen in. Jaar na jaar krijgen we complimenten van de renners en de ploegleiders: ze vinden het een geweldige koers. Wat dan weer een compliment is voor de regio. Limburg is niet voor niets dé fietsprovincie.”

LEES OOK: Nieuw! Toertocht Ronde van Limburg Cycling Tour zaterdag 9 juni

Reacties

reacties